Despre
Se naște pe 22 februarie 1903, la Câmpulung Muscel.
De foarte tânăr, viitorul mare dramaturg, poet, prozator și umorist TUDOR MUȘATESCU și-a dovedit talentul pentru scris: compunea epigrame, schițe, poezii, romane, eseuri, chiar o piesă de teatru – ”Ardealul”, dar și o revistă, „Ghiocelul”, pe care a scris-o singur, de mână. A fondat revistele ”Zori de ziuă” și ”Muguri”, a colaborat din 1919, la revistele “Rampa”, ”România” și ”Scena”, precum și la alte publicații umoristice și ilustrate. În 1924, a absolvit Facultatea de Litere și Filozofie și Facultatea de Drept din București, dar avea să aleagă Teatrul, marea sa dragoste.
Debutează ca dramaturg în 1923, la Paris, cu piesa ”Focurile de pe comori”. De asemenea, devine traducător, director de scenă și proprietar de teatru. Vreme de zece ani este profesor de franceză, avocat și inspector general al teatrelor. În 1926, publică singurul său volum de versuri, “Vitrinele toamnei”. Conduce împreună cu Maria Filotti Teatrul din Sărindar (1940). De asemenea, înființează mai multe teatre particulare: Teatrul “Tudor Mușatescu” (1941-1942), Teatrul “C.A. Rosetti”, Teatrul Nostru, Teatrele Colorado și Roxy (1943-1944), iar în 1945 devine membru în comitetul de conducere al Societății autorilor dramatici români.
Este considerat de criticii vremii drept continuatorul comediei caragialene de moravuri, prin tipologia personajelor, situațiile create și dialogurile pline de substanță și spirit. Cu ocazia unuia dintre ultimele sale interviuri, declara: “Dacă îmi recunosc un merit ca dramaturg este că oricare dintre personajele mele, înțepate cu un ac, va sângera sânge viu, uman”.
În 1925, pe scena Teatrului din Craiova se joacă piesele sale “T.T.R.” și “Datoria”, urmate de “Panțarola” (1928) și “Sosesc deseară” (1931).
De altfel, comedia “Sosesc deseară” se joacă și pe scena Teatrului de Revistă “Constantin Tănase”, premiera având loc în anul 2014, în regia lui Nae Cosmescu. Din distribuție au făcut parte: Vasile Muraru, Valentina Fătu, Ana Maria Donosa, Cristian Simion, Nae Alexandru, Paula Rădulescu și George Ioan Hodor.
De asemenea, tot la sala Savoy se joacă, la sfârșitul anilor ’60, piesa “Birlic”, scrisă de vienezii Franz Arnold și Ernst Bach și tradusă și adaptată, în 1934, de TUDOR MUȘATESCU în colaborare cu Sică Alexandrescu, rolul principal revenindu-i marelui actor Grigore Vasiliu-Birlic. Din distribuție au mai făcut parte: Silvia Dumitrescu Timică, Alexandru Giugaru, Petre Ștefănescu-Goangă, Nicolae Gărdescu, Vasilica Tastaman, Ion Antonescu-Cărăbuș și debutanta Cristina Stamate.
Numele lui TUDOR MUȘATESCU este legat la Teatrul “Tănase” și de succesul musicalului “Groapa” de Eugen Barbu (regia Nicolae Dinescu, muzica Radu Șerban), marele scriitor semnând atunci textul cântecului “Cârciumare”.
De asemenea, pe 30 octombrie 1965, la Teatrul “Tănase” se joacă o comedie în trei acte, “Profesorul de franceză” de TUDOR MUȘATESCU, în regia lui Nicolae Frunzetti, pe muzica lui Henri Mălineanu.
Dintre creațiile sale, de mare succes s-au bucurat și: „Titanic-Vals” (premiera la 21 noiembrie 1932, la TNB), „…escu” (1933) sau „Visul unei nopți de iarnă” (1937) care au fost ecranizate și traduse în franceză, engleză, germană, italiană, greacă, poloneză, cehă.
TUDOR MUȘATESCU a continuat să scrie schițe, proză de experiment sub formă epistolară, romane, aforisme, comedii, drame, tragicomedii, schițe umoristice, piese de teatru, să realizeze traduceri și adaptări de succes ale unor piese, și să prefațeze culegeri de schițe vesele din autori români și străini. În anul 1950, scrie și o culegere de “Cuplete și scenete umoristice”.
Se stinge din viață pe 4 noiembrie 1970, la București.